Op deze pagina ontdek je
Zoekwoorden onderzoek: de kracht van de juiste termen
Via smartphone, tablet of desktop gaat vrijwel iedereen op een zeker moment online, om iets te weten te komen, te vinden. Hoe oriënteren mensen zich? Juist. Door het intypen van woorden en zinnen in zoekmachines. Hoe speel je daar met een zoekwoorden onderzoek op in?
Het belang van een zoekwoorden onderzoek
Enkele redenen waarom jij – periodiek – een zoekwoorden onderzoek zou moeten uitvoeren:
- Om richting te geven aan jouw algehele content marketing strategie
- Om jouw blogs ook daadwerkelijk iets te laten opleveren
- Om te achterhalen waarom concurrenten andere thema’s of termen gebruiken
- Om de content van jouw website een update te geven zodat deze blijft aansluiten bij jouw doelgroep
Hoe te beginnen?
Voor je begint met het via tools genereren van zoekwoorden en zoekvolumes zijn er twee belangrijke stappen:
1 Denk eerst zelf goed na
Wat bied jij aan? Jij bent immers bij uitstek diegene die daar het meest van weet. Breng dan ook eerst zelf in kaart wat jij denk dat termen zijn die relevant zijn voor de producten en of diensten die jij aanbiedt. Probeer waar mogelijk alvast een onderverdeling te maken in groepen.
2 Vraag het anderen
Door aan vrienden, familie en bovenal aan jouw (potentiële) klanten te vragen welke zoekwoorden zij gebruiken, krijg je waardevolle informatie. Belangrijk hierbij is zo min mogelijk sturend te zijn.
Het gebruik van tools bij een zoekwoorden onderzoek
Nadat je bij de vorige stap al een overzicht hebt gemaakt van zoekwoorden die relevant zijn, ga je aan de slag met tools om inzicht te krijgen in zoekvolumes en andere relevante zoekwoorden. Enkele tools die ik vaak gebruik zijn:
- Google Suggest
Door een zoekopdracht te doen in Google, krijg je onderaan de pagina een aantal suggesties waarvan Google denkt dat deze relevant zijn. Neem deze mee in jouw overzicht. Dit levert soms interessante ideeën op! - Google Ads Zoekwoordplanner
Middels deze tool kan je meer relevante zoekwoorden achterhalen met een range die aangeeft hoe vaak op deze woorden gezocht wordt. Een ander interessant onderdeel is dat je voor specifieke webpagina’s relevante zoekwoorden kan opvragen. Tip: neem hier ook de pagina’s van concurrenten in mee!
Er zijn ook meerdere betaalde tools die interessant zijn om te gebruiken. Wil je zelf met een zoekwoorden onderzoek aan de slag. Oriënteer je dan goed naar de verschillende mogelijkheden van iedere aanbieder en kies de tool die het beste aansluit bij jouw wensen.
Tip van de sluier: ‘Long tail keywords’
Onderstaand model gebruik ik vaak tijdens adviesgesprekken om aan te geven hoe het beste gebruik kan worden gemaakt van zoekwoorden. Vaak denken klanten dat wanneer zij hardloop schoenen verkopen het belangrijk is om op die term gevonden te worden. Dat klopt zeker, maar de concurrentie probeert dit ook! Speur dan ook naar buitenkansjes waar de concurrentie laag is, maar wel (veel) op gezocht wordt. Hoe specifieker de zoekwoorden zijn hoe groter de kans dat er wordt doorgeklikt naar jouw website.
Het resultaat van een zoekwoorden onderzoek
Wanneer er een gedegen zoekwoorden onderzoek is uitgevoerd en de juiste zoekwoorden zijn gekozen, kunnen mooie resultaten bereikt worden!
Zo heb ik voor Zaanbever Houten Vloeren een eerste positie in de zoekresultaten gerealiseerd door gebruik maken van ‘Long tail keywords’.
Hulp nodig?
Ik kan mij zo voorstellen dat je na het lezen van deze blog geïnteresseerd bent in de manier waarop jij jouw content marketing strategie kan optimaliseren. Uiteraard kan je zelf aan de slag gaan met een zoekwoorden onderzoek en daarmee de eerste optimalisatieslag maken. Echter zijn er meerdere factoren die van belang zijn bij het optimaliseren van jouw website voor de vindbaarheid in Google.
Graag denk ik met jou mee over de wijze waarop jouw website geoptimaliseerd kan worden. Laat het mij gerust weten als je hierover wilt sparren!
Comments are closed.